Bestil senest d. 20/12 kl. 14 for levering inden jul ∣ Fri fragt over 599,- ∣ Se juletilbud her

0

Din kurv er tom

Marts 20, 2018

Hos Lirum Larum Leg gør vi os oprigtigt umage for at hjælpe børns voksne med - på en nem og overskueligt måde - at skabe inspirerende rammer, hvor leg bliver kilde til hygge, sjov, nærvær og fordybelse.
Derfor er det med glæde, at vi i samarbejde med eksperterne, Fie Hørby og Mie Kaae fra Blackbird Institute, hver uge giver dig tips og inspiration til livet med børn. Herunder kan du læse om, hvordan leg med dukker hjælper dit barn med at tilegne sig sociale færdigheder og konkrete tips til, hvordan du nemt sætter gang i rollelegen, som gør dig og dit barn klogere på hinanden.

 

Når jeg bliver stor, vil jeg være voksen!

Det, de voksne gør, er spændende. Især når man er barn, nysgerrig på livet og med store drømme om at kunne alting selv. Derfor gør de små som de store. Træner og øver sig på at blive voksne.
Børn leger med dukker, fra de er helt små. Det er her, de første rollelege bliver skabt. Rollelegene er en sjov og dejlig måde at lege, at man er stor ved at imitere og kopiere de voksnes adfærd - lige fra hvordan vi taler sammen, laver mad, putter og trøster til, hvordan vi fordeler kagerne og løser konflikter. Alt bliver spejlet gennem legen, hvor det nære og kendte udgør en stor del - og det er faktisk den allerbedste måde at lære på.

Hvis vi, som voksne, undlod at sige et eneste opdragende ord, ville vores børn alligevel være udsat for vigtig opdragelse hele tiden, fordi de kigger på os og hele tiden lærer, hvordan vi er og agerer som mennesker i verden. 

Børn der leger med dukker

Leg med dukker udvikler børn

Børn har en evig sult efter noget, der kan understøtte deres leg. Dukken er et vigtigt middel, som barnet bruger til at skabe et fællesskab og følelsen af virkelighed. Især børn i 2-5-års alderen lever sig dybt ind i deres rollelege. De personificerer dukken og for dem, bliver dukken levende. Men også for de større børn er det afgørende at få plads til at lege, da det udvikler deres identitet og sociale færdigheder. Det kan vi som voksne støtte op omkring ved ikke at blande os med vores voksenperspektiver, men i stedet give plads til legen på børnenes egne præmisser.
Der er ingen grund til at pakke dukkerne væk, når børnene bliver større. Tværtimod. Det er en god idé at opfordre (afstemt) til leg med dukker - gerne helt op til 12-årsalderen, da legen træner barnets empatiske kompetencer.

At opfordre til eller igangsætte en leg med dukker kan gøres på mange måder. I kan lege den klassiske leg og invitere til te-selskab, hvor I får nye navne og personligheder at udfolde og lege med. Men I kan også bytte roller, hvilket kan give gode grin og samtidig indsigt i, hvordan barnet ser dig og spejler dig.
Når du ”som barnet” fx spilder, roder, ikke vil et eller andet eller sidde stille, hvordan reagerer ”den voksne” så? Du vil sikkert blive overrasket - både positivt og negativt - og det giver anledning til en god snak.
- ”Er det sådan, du tænker, jeg er/har det?" 
- "Hvad synes du om det?"
- "Hvad ville du gerne have, at jeg sagde/gjorde i stedet?”
Lyt, leg og bliv klogere!

For barnet er legen formålet. Legen har ikke et fremadrettet formål i barnets hoved. Legen er simpelthen et afgørende udtryksmiddel, og børn kan slet ikke lade være med at tænke i lege.

At lege med dukker sammen med dit barn er en fremragende måde at blive klogere på jer begge to og jeres relation til hinanden - og andre. Det er samtidig en vigtig leg i forhold til alle de sociale og relationelle færdigheder vores børn skal udvikle og lære. Derfor: Leg sammen med dit barn, og skab plads til, at barnet også kan lege med dukkerne selv.

 

Af Mie Kaae, 20. marts 2018

Du kan blive klogere på dig selv og dit barn i Blackbird Insitutes nyhedsbrev, hvor Fie Hørby & Mie Kaae hver uge rådgiver forældre og fagfolk i, hvordan vi kan tage større lederskab i familien, så vi får tættere relationer og bedre kontakt til os selv og vores børn. 

 

 

Blackbird Institute er et et familieterapeutisk institut, der tilbyder uddannelser i relationskompetence, familierådgivning og familieterapi. Instituttet er stiftet af Fie Hørby og Mie Kaae.

Fie Hørby er psyko- og familieterapeut og mor til Rumle på 16 år, Liv på 11 år og Isak på 0 år. Hun har blandt andet skrevet bestselleren “Drop Opdragelsen!” og bogen “Om teenagere – for forældre”.

Mie Kaae er cand.com i psykologi og kommunikation, forfatter til bogen "Hvad vil du virkelig?" og uddannet i danse- og kropsterapi. Mie er også mor til tre - Marvin på 12 år, Linus på 10 år og Havanna på 2 år.

Læs mere om Blackbird Institute her


få inspiration